Zatiaľ čo mnohí riešia nárast hmotnosti z dôvodov, ako sú napríklad kotúčové brzdy na cestách a bezdušové pneumatiky a kolesá, ďalšou významnou zmenou je aerodynamický odpor - alebo presnejšie povedané, snaha čeliť mu.
Dnes je možné postaviť dokonalý cestný bicykel s kotúčovými brzdami, ktorý váži menej ako 6,8 kg. Problémom je, že tieto bicykle by boli na preteky pomalšie ako ťažšie a aerodynamicky účinnejšie bicykle, s výnimkou najstrmších stúpaní.
Hoci je napríklad Tour de France známa svojimi horami, nie sú to len preteky do vrchu. V skutočnosti sa napriek tomu, že ide o jednu z najhornatejších túr za posledné roky, jazdí priemernou rýchlosťou viac ako 41 km/h.
Výzvou pre značky bicyklov je preto skonštruovať bicykel, ktorý bude čo najviac aerodynamický, ale zároveň dostatočne ľahký. V dnešnej dobe sa musia niekde robiť kompromisy.
Priemerný bicykel Tour de France v roku 2023 bude teda vážiť 7,451 kg. Colnago V4Rs Tadeja Pogačara je jedným z najľahších s hmotnosťou 7,245 kg. V porovnaní s minuloročnými pretekmi, kde bola priemerná hmotnosť bicykla 7,92 kg, klesla hmotnosť o viac ako 450 g.
Ak by úvodné etapy tohtoročných pretekov obsahovali poriadne hory, potom by sme pravdepodobne videli v priemere ešte ľahšie bicykle. A vzhľadom na to, že Tour de France 2024 začína etapou (z Florencie do Rimini v Taliansku) so siedmimi kategorizovanými stúpaniami a prevýšením 3 800 m, možno sa jej dočkáme už budúci rok.
Vyvinúť bicykel tak, aby fungoval čo najlepšie vo všetkých podmienkach pretekov, je náročná práca, najmä ak je východiskovým bodom bicykel, ktorý vyhral všeličo, napríklad Tour de France, monumenty (Lombardia), klasiky (Strade Bianche na dlažobných kockách), šprintérske finiše atď. Jediný spôsob, ako sa vyvíjať bez zanedbania akýchkoľvek detailov, je pracovať priamo a neustále v kontakte s najlepšími a najnáročnejšími jazdcami na svete.
Vývoj kolies Colnago V4R sa preto dotkol všetkých oblastí. Aerodynamika, hmotnosť, dynamická tuhosť, geometria a odolnosť konštrukcie a všetky nové diely boli podrobené rovnako prísnemu skúmaniu.
Systém V4Rs bol koncipovaný ako plne integrovaný systém. Pri práci na aerodynamike s cieľom znížiť celkový odpor vzduchu sa musia všetky komponenty vyvíjať a testovať spoločne, aby sa preukázali celkové výhody. Preto sú všetky prezentované údaje získané s bicyklom v konfigurácii pripravenej na preteky, čo znamená, že je plne vybavený a má 2 košíky na fľaše. Tento proces návrhu a vývoja sa začal od prednej časti bicykla, ktorá má svojím tvarom obrovský vplyv na odpor vzduchu. Optimalizácia prednej časti rámu zahŕňala aj vývoj hlavovej trubky. Jej tvar bol prepracovaný a dokonale integrovaný, bola vyvinutá nová ľahká vidlica (navrhnutá tak, aby umožňovala až 32 mm svetlú výšku pneumatík) a nový kokpit. Výsledkom je, že celá predná časť má výrazne nižší aerodynamický odpor.
Vďaka novému kokpitu CC.01 sa spoločnosti Colnago podarilo znížiť aerodynamický odpor až o 16 % v porovnaní so staršími kokpitmi a optimalizovať dodatočné prúdenie vzduchu pri náraze na komponenty. Tento aerodynamický vývoj sa uskutočnil bez zníženia celkovej tuhosti, ktorá je pri šprinte a zrýchlení rovnako dôležitá ako aerodynamika.
Veľkosť a pocit
Na základe podnetov od profesionálnych jazdcov bola prepracovaná geometria (najmä dosah). V prípade modelu V4R je vzťah medzi dĺžkou sedlovej trubky a dosahom takmer lineárny, čo znamená jednoduchšie a presnejšie nastavenie veľkosti a viac možností nastavenia polohy pre každého jazdca.
Robustnosť, odolnosť
V4R výrazne zvyšuje odolnosť najviac exponovaných častí, ktoré môžu byť vystavené nárazu. Patria k nim kompletne prepracované podpery sedadla, ktoré sú zároveň aerodynamickejšie a výrazne zlepšujú odolnosť voči ohybu a nárazu. V4Rs tiež minimalizujú potrebu údržby nových náhlavných súprav poskytovaných spoločnosťou CeramicSpeed, ktoré využívajú technológiu SLT s jedinečnými pevnými polymérovými a nerezovými časťami.
Čo o bicykli hovorí Tadej Pogačar:
"V4R je naozaj ľahký a tuhý bicykel. Je veľmi citlivý. Pre mňa je skvelý pri stúpaniach do útoku, pretože keď zošliapnete pedál, bicykel jazdí naozaj dobre. Pomáha vám to rýchlejšie útočiť. Cítim sa sebaisto a veľmi si to užívam. na bicykli potrebujete pohodlie, pretože máme také dlhé etapy. Nie je to len o rýchlosti a ľahkosti, ale aj o pohodlí. Je naozaj dôležité, aby ste sa po šiestich hodinách na bicykli necítili úplne zničení, takže... náš bicykel je na to ako stvorený."